Salta & surroundings - Reisverslag uit Salta, Argentinië van karinboslooper - WaarBenJij.nu Salta & surroundings - Reisverslag uit Salta, Argentinië van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Salta & surroundings

Door: Webmaster

20 Augustus 2010 | Argentinië, Salta

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik alweer in week in het prachtige Noord-Argentinie.

Na een dag bijkomen in Tupiza ben ik vorige week vrijdag de grens overgestoken naar Argentinie. Samen met een Nederlands koppel die hetzelfde plan had zijn we s ochtends met de bus naar het grensplaatsje Villazon gereisd. Het was de meest aangename rit in heel Bolivia over de enige geasfalteerde weg die ik ben tegengekomen. Ook de grens over ging zonder problemen en om 3 uur s middags arriveerden we bij het busstation aan de Argentijnse kant waar we direct de bus konden pakken richting Salta. Ik ben in Tilcara uitgestapt, een van de kleinere plaatsen in het Noorden. Hier werd ik een soort van gedropt langs de snelweg en het was een hele zoektocht om in het donker de weg naar het centrum te vinden. De vriendelijke ontvangst in het hostel en heerlijk (vega) eten bij El Patio met live muziek maakte dat allemaal weer goed:)

De volgende dag heb ik uitgebreid de tijd genomen om Tilcara en omgeving te bekijken. Tilcara is het meest toeristische plaatsje in het Noorden, maar er heerst een relaxte sfeer en de toeristen zijn vooral Argentijnen en een handvol backpackers. s Middags ben ik naar de Garganta del Diablo gelopen, een aardige canyon met een waterval en een mooi uitzicht over de vallei. Daarna richting Purcara, een archeologische plek aan de rand van Tilcara met ruines uit de pre-Inca tijd. s Avonds heb ik opnieuw bij El Patio gegeten, het enige restaurant met vega gerechten op de kaart die met de lokale ingredienten (quinoa, kiwicha) zijn gemaakt.

Op zondag ben ik met een georganiseerde tour naar Casabindo gereden, een klein dorp zon 4 uur rijden van Tilcara. Op de heenweg hebben we een korte stop gemaakt bij de 7-coloured hill in Pumamarca en de Salina Grandes (een kleine variant van Salar Uyuni) tijdens een prachtige rit door een zeer uitgestrekt landschap. In Casabindo, een dorp met zon 500 inwoners, is normaal niets te beleven, maar op 15 augustus vindt er een groot festival plaats waar wij als een van de weinige toeristen aanwezig waren. Het festival is een mix van het oude geloof in Pachamama (moeder aarde) en het katholicisme wat met de Spanjaarden is overgewaaid. Er was een indrukwekkende optocht gaande toen wij arriveerden met de locals uit alle dorpen in omgeving, die hun originele kleding droegen en de restanten van een offering (stukken schaap etc) toonden. Na de lunch begon het belangrijkste evenement, het stierenvechten op de patio. Hierbij draagt de stier een kroon en gaan vrijwilligers de uitdaging aan deze kroon te bemachtigen in een gevecht met de stier. Een wonderbaarlijk gebeuren waarbij de mannen heel veel over hadden voor de kroon en een aantal zwaargewond zijn afgevoerd naar het ziekenhuis (geperforeerde maag, hoofdwonden etcera) in ambulances die al klaar stonden. Na een lange rit terug heb ik met Nicky (uit Londen) en Augostina (uit Buenos Aires), 2 meiden die de dezelfde tour hebben gedaan gegeten in een leuk restaurant aan de Plaza, waar ik op advies van Augustina een aantal lokale specialiteiten heb gegeten (empanadas deeg gevuld met kaas en humitas, een pakketje van maisbladeren met binnenin een mais mousse) met natuurlijk een goede fles Argentijnse wijn!

De ochtend van vertrek ben ik met de bus naar Humahuaca gereden, een kleinere plaats ten Noorden van Tilcara met een aardig plein, leuke straatjes en volop marktkraampjes en winkeltjes met de lokale keramiek en kleding. Terug in Tilcara heb ik lekker gelunchd bij de favoriet El Patio en daarna ben ik samen met Nicky en Augostina in de bus gestapt naar Salta. Augostina stapte dezelfde avond nog op het vliegtuig naar BA, maar Nicky bleek hetzelfde plan te hebben voor de komende dagen om Salta en omgeving te bekijken, superleuk! Aan het begin van de avond kwamen we aan in Salta, de grootste stad van Noord-Argentinie met een prachtig plein en mooi verlichte gebouwen. We hebben gegeten in Balcare, de straat met Peñas waar je de lokale specialiteiten (lees vlees, vlees, vlees) kan eten terwijl er live muziek wordt gespeeld.

Dinsdag werden we vroeg in de ochtend opgehaald voor een tour naar Cachi, een kleine plaats ten Zuiden van Salta. Cachi zelf stelt weinig voor, het ging ook vooral om de rit er naar toe die werkelijk prachtig was! Heen en terug hebben we genoten van mooie uitzichten en in Cachi werd er kort gestopt voor een lunch, waarbij onze gids zijn gitaar erbij pakte voor wat muzikale ondersteuning:)

In een druk programma zijn we woensdag aansluitend met dezelfde organisatie naar Cafayate gereden, een plaats in een van de wijngebieden van Noord-Argentinie. Hoewel dit ook een eendaagse tour was habben wij een hostel geboekt in Cafayte om wat langer de tijd te hebben de wineries te bezoeken. Ook deze rit door een canyon met grote rotsformaties was weer adembenemend mooi! Cafayte is een kleine plaats waarbij je struikelt over alle wineries, bodegas en vino-shops. Bijna allemaal zijn ze te voet of met de fiets te bereiken. Bij aankomst bezochten we eerst El TRansito, een splinternieuwe winery die pas sinds 3 jaar wijn verkoopt. Hier kregen we een rondleiding in het bedrijf en konden we natuurlijk de wijn proeven:) Ook in de tweede winery (DOmingos) stond de wijn al voor ons klaar. Na de lunch hebben wij de groep uitgezwaaid en hebben we mountainbikes gehuurd om de rest van de middag de wat verder gelegen wineries te kunnen bezoeken. Op advies van de gastvrouw van het hostel zijn we naar Finca les Nubes gefietst net buiten Cafayate. Dit ging niet zonder slag of stoot. Ik ben goed onderuit gegaan op een onzichtbare drempel, waarbij we de fiets total loss moesten opruilen. Ik heb er gelukkig alleen schaafwonden en blauwe plekken aan over gehouden. Daarna bleek de weg een aardige klim omhoog, wat met een fiets waarvan we de versnellingen niet mochten gebruiken nauwlijks te doen was. Maar bij aankomst bij Finca les Nubes waren we dit alles heel snel weer vergeten. Werkelijk een prachtige bodega in een idyllisch landschap en uitzicht op Cafayate. Ook hier kregen we een rondleiding in het Spaans, maar gelukkig arriveerde er een SPaans stel die een en ander kon vertalen. Ook hier was de wijn erg lekker en hebben we de nodige souvenirs gekocht:) De weg terug was easy en in Cafayate hebben we onszelf getrakteerd op het beroemde wijnijs van Heladeria Miranda, superlekker sorbetijs in de smaken Cabernet en Torrontes:) s avonds hebben we lekker gegeten bij een lokaal restaurantje waar we volop keuze hadden in de lokale wijnen en hebben we met een fles Malbec de dag goed afgesloten!

Donderdagochtend hebben we het rustig aan gedaan en een klein wijnmuseum en de lokale markten met souvenirs bezocht. Om half 2 vertrok de bus terug naar Salta en hadden we premium plaatsen voor in de bus met een uitstekend uitzicht van het landschap. Nicky vloog dezelfde avond terug naar Buenos Aires, dus die heb ik na drie supertoffe dagen uitgezwaaid! Ik ontmoet haar en Augostina overigens over een aantal dagen weer in BA.

Vandaag had ik eindelijk een dag om al het moois in Salta bij daglucht de bekijken. s Ochtends heb ik na een koffie met een Alfajores (een koek met chocola en dulche con leche) het museum de archeologica de alta montana bezocht. Hier zijn drie mummies van Inca-kinderen te zien die zijn geofferd op een berg van bijna 7000m hoogte en net als Juanita goed bewaard zijn gebleven. Prachtig museum! s Middags ben ik met de uber-toeristische Teleferico, een soort ski-lift, naar een uitzichtpunt gegaan met mooi uitzicht over de stad. Vanavond zal ik voor de laatste keer in een peña eten, waar in dit land van carnivoren voor mij de keuze beperkt is tot pasta. Maar met goede muziek!

En dan zit de reis er bijna op. Morgen vlieg ik naar Buenos Aires en daar heb ik anderhalve dag om in vogelvlucht de stad te bekijken. Me hopelijk ook een tango-show en een koffie in het beroemde cafe Torontes.

Tot zover!

Liefs Karin

• 22 Augustus 2010 - 13:16

Elize:

Buenos dias senorita!

'De volgende ochtend hebben we het rustig aan gedaan'.. Haha! Logisch na al die wijntjes! Klinkt heel erg bourgondisch daar, heerlijk. Leuk dat je leuke reisgenootjes hebt ontmoet!

Ik heb gisteren bij Anne K. op het balkon mogen genieten van supergaaf vuurwerk voor haar verjaardag (en voor Sail!)

Groetjes, Elize

• 24 Augustus 2010 - 11:40

Saskia:

Wat gek dat een vegetariër naar een dieronvriendelijk stierenfeest gaat kijken! Dit is misschien niet zo wreed als de stierengevechten Spaanse stijl, maar toch. Maar in ieder geval bedankt voor de informatie. Zie ook www.cas-international.org