Aankomst in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van karinboslooper - WaarBenJij.nu Aankomst in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Aankomst in Lima

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

12 Juli 2010 | Peru, Lima

Lieve allemaal,
een eerste bericht vanuit Lima.. Na een turbulente vlucht naar Madrid en een warme overnachting aldaar stapte ik vrijdagmiddag dan eindelijk in het vliegtuig naar Lima. 11 uur lang zat ik te midden van een groep Franse scholieren die voor vrijwilligerswerk naar Lima afreisden- Maar ik heb me vermaakt met slechte B-film, een boek Spaans voor beginners en een enkele onderbreking voor een kleffe vliegtuig-hap. Prima vlucht. Op het vliegveld een vriendelijk begroeting door de douanier, die me alvast succes wenste voor de wedstrijd van zondag. In de aankomsthal werd ik opgewacht door Ana, de gastvrouw van Casa Ana waar ik deze vier dagen verblijf. Aldaar ook een warm welkom van de zoon, die gelukkig vloeiend Engels spreekt en me meteen heeft rondgeleid in huis en de buurt. De kamers voor de gasten bevinden zich gewoon tussen de woonruimtes van de familie met elke ochtend ontbijt in hun woonkamer en ik ben vrij gebruik te maken van de keuken. Heel prima, maar het allerfijnst is de douche met onbeperkt heet water:) Dat zal op de rest van de trip een zeldzaamheid zijn vrees ik..
Zaterdag 10 juli Eerste indruk Lima
De volgende ochtend bleken er nog twee Nederlandse stellen zijn aangekomen, waarmee ik gezellig heb ontbeten. (ik ben dus niet de enige die de wereldwijzer leest:) Daarna alleen op pad naar het centrum, wat op loopafstand is. Een eerste indruk van Lima: druk, chaos, vies en veel verkeer waarin half Lima taxi-chauffeur lijkt te zijn. Jet is conform de eerste indruk van Kathmandu. Met als verschil dat zich hier op elke straathoek een McDonalds, KFC of Starbucks zit en de supermarkten gigantisch groot zijn en werkelijk alles verkopen. Maar met vier dagen in de stad is er genoeg tijd om de mooie plekjes te vinden, die de stad zeker heeft. De eerste is Plaza Mayor, een groot plein in Lima Central met een imposante kathedraal en regeringsgebouwen. En een enorm scherm voor de worldcup finale van zondag. Voor de lunch besloot ik een taxi te nemen naar San Isidro om de traditonele ceviche te eten in een van de getipte restaurants uit de LP. Een chique tent waar ik me in mijn backpackers-outfit niet geheel gepast gekleed vond, maar gelukkig zaten er meer toeristen zo bij.. Ik werd allervriendelijkst geholpen door de gastvrouw en heb op haar aanraden een ceviche van kabeljauw, gamba´s en inktvis met mais en zoete aardappel gegeten (Ceviche is rauwe vis gemarineerd in limoensap) en dat smaakte voortreffelijk! Daarna ben ik door Miraflores gewandeld in gevecht met een jetlagdip. Miraflores is een van de betere wijken in Lima, maar net als de andere straten was ook deze wijk sfeerloos met als enige verschil dat hier dure auto´s rijden. Een kunstmarkt in een van de parken was nog wel aardig. Terug in Lima Central liep ik per toeval langs een grote hal waar mijn aandacht werd getrokken door de swingende muziek die ervandaan klonk. Er bleek een danswedstrijd aan de gang te zijn, en na enig handen- en voetentaal mocht ik naar binnen en trof ik in de gymzaal tribunes vol Peruaanse families aan die zich opmaakten voor een wedstrijd volksdansen van jong tot oud. Vrouwens in prachtige jurken en opgestoken haren dansten zwierig op blote voeten met de heren die strak in pak op lakschoenen ingewikkelde dansmoves lieten zien. Supermooie afsluiter van de dag!
Zondag 11 juli - World Cup Final
Na ´s ochtends een bijzonder aparte expositie over Popart in het Art Museum van Lima te hebben bekeken, maakte ik me samen met een van de Nederlandse stellen op voor de finale (lees smink, beesies, slingers etcera). Op Plaza Mayor was het plein veranderd in een mensen massa met vooral veel Peruanen. Maar natuurlijk ook Nederlanders die makkelijk herkenbaar waren. We werden er door de organisatie zelf uitgeplukt om in het speciaal gereserveerde vak vooraan de wedstrijd te bekijken. Hier werden we natuurlijk wel continue gefilmd gefotografeerd en geinterviewd door de lokale pers:) 116 minuten was het feest, maar helaas viel het naar de goal helemaal dood in het Nederlandse hok. Ineke, Aike en ik hebben daarna (natuurlijk zwaar aangeslagen) zo snel mogelijk de mensen massa verlaten om ergens lekker wat te drinken en eten. Het feest slaan ook wij vanavond maar even over.
Nog twee dagen Lima te gaan, maar ik popel al om verder te reizen. Ik zal morgen een tour naar een archeologische plaats buiten de stad maken en dinsdag komt Petra eindelijk ook en vertrekken we direct naar Arequipa voor de eerste trek!
Tot zover!
Liefs Karin

  • 12 Juli 2010 - 07:47

    Elize:

    Hoi Karin!

    Onwijs leuk om je reisverhalen weer te volgen op deze manier.. Je hebt al een goede start gehad zo te lezen.

    Heel Nederland heeft een kater van gister... Echt balen he! Klinkt alsof jij een special treatment wedstrijd hebt beleefd, super!

    Hoe gaat het met je spaans?! Ga je ook nog een talenlesje volgen?

    Hasta luego!

    Elize

  • 12 Juli 2010 - 07:57

    Mam:

    Wat een leuk begin van je vakantie. Jammer dat het Nederlands elftal niet meewerkte, maar dat had octopus Paul al voorspeld.
    Een hele fijne reis samen met Petra. We kijken uit naar je volgende verhalen.

  • 12 Juli 2010 - 08:24

    Loes:

    zit hier in ons bloedhete kantoor je verslag te lezen,wens je en hele fijne vakantie, en geniet

    kus

  • 12 Juli 2010 - 09:31

    Lianne:

    Leuk om weer met je mee te reizen. op deze manier zie ik ook heel wat van de wereld!!
    Heel veel plezier

  • 12 Juli 2010 - 19:17

    Arnold Boon:

    Wat leuk weer reisavonturen van jou te lezen! Veel plezier nog!
    Arnold Boon (van de Nepal reis)

  • 13 Juli 2010 - 07:41

    Eveline:

    Een welkome afwisseling op de poli, reisverhalen! ;-)

  • 14 Juli 2010 - 16:45

    Erik & Simone:

    Hoi Karin,

    Wat een heerlijk vooruitzicht: 6,5 week op pad. Geniet ervan en weer veilig thuiskomen!

    Helaas gaan wij dit jaar niet op pad. Zijn net verhuisd (naar Grunn)en zitten nog midden tussen de verhuisdozen. Je wilt ook graag terugkomen in een lekker huis dus het op orde krijgen van de boel krijgt voorrang. Bovendien heeft Erik in augustus weer twee tentamens (is inmiddels 5e jaars: de laatste loodjes).

    Maar plannen genoeg: we halen het volgend jaar in.

    Wens je een hele fijne vakantie!

    Groet,

    Simone Buissink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 64898

Voorgaande reizen:

08 Juli 2010 - 24 Augustus 2010

Zuid-Amerika

10 November 2008 - 14 Januari 2009

Nepal

Landen bezocht: