Trekking Damauli - Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu Trekking Damauli - Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Trekking Damauli - Pokhara

Door: Webmaster

03 December 2008 | Nepal, Pokhara

Zoals beloofd het vervolg.
DAG 13 - 18 TREKKING DAMAULI - POKHARA

Een reis naar Nepal is niet compleet zonder trektocht. Na het laatste programma onderdeel in Chitwan, de early bird watching tour, vertrokken we met de bus naar Damauli, het startpunt van de trektocht. Vijf dagen lang wandelen en kamperen, samen met 5 sherpa's die ons begeleidden tijdens de wandeling, 7 koks die 3 maaltijden per dag voor ons kookten en 17 porters die alle bagage droegen.

Vanaf Damauli was het nog 3 uur lopen naar het kamp aan de rivier, waar de tentjes al klaar stonden en de koks druk bezig waren met de voorbereidingen van het diner. Het kamp was veel luxer dan ik had verwacht, compleet met een eettent met krukjes en tafels en een toilettent. Na een zeer verfrissende duik in de rivier stond er thee en koekjes klaar en konden we aanschuiven voor het diner. Nepalese Daal Bhat met vooraf soep en fruit als toetje, maar het smaakte 10 keer beter dan in menig restaurant in Kathmandu.

Er volgden drie dagen wandelen richting Pokhara. Elke ochtend werden we gewekt met een kopje thee en een bak warm water om je te wassen. Daarna konden we aanschuiven voor ontbijt, wat een volledig buffet was met eieren, pannenkoeken, havermoutpap en toast, super luxe! We wandelden door relatief ontoeristische gebied, en werden in elk dorpje vriendelijk begroet door de mensen en enthousiaste kinderen. We stopten regelmatig voor een kopje thee en hadden ruim de tijd om overal rond te kijken. Al wandelend door de dorpjes en rijstvelden hadden we prachtig uitzicht over de toppen van het Hymalaya gebergte.
Elke dag zorgden de koks voor een uitgebreide lunch met brood, salades en groentencurry's, heel erg lekker allemaal!
Als we in de middag aankwamen in het kamp was er een mogelijkheid te wassen in de rivier of met flessen water (gaat ook prima). Met thee en koekjes kwamen de kaarten op tafel en hebben we heel wat potjes geklaverjast. Het avondeten van elke dag weer een feest. Heerlijk soep, goede curry's of pasta en er werd zelfs appeltaart en chocoladecake gebakken! Hoe ze dat allemaal voor elkaar kregen is me nog steeds een raadsel. Het geheim van de chef, want de keuken was voor ons verboden terrein.

Qua wandelen viel het allemaal wel mee. De derde wandeldag zou de pittigste dag moeten worden met een klim van 900 meter. Maar wij zijn blijkbaar een snelle groep, want om 2 uur hadden we de kampplaats al bereikt en het Baobabrecord gebroken.

Dag vier was de absolute topddag. 's ochtends werden we al wakker met een onwijs mooi uitzicht over de Annapurna range, die we de hele wandeling lang konden zien. Het was een heel heldere dag, en zelfs de gids had het nog niet vaak zo mooi gezien. Heel veel Kodakmomenten dus. Na een lange wandeling kwamen we aan op de kampplaats en werden we beloond met een 360 graden view van de Annapurna range en de vallei en een prachtige zonsondergang.

Dit was ook onze laatste kampeeravond en na het eten was er een bonte avond met de Nepalese crew. Bij een kampvuur werden Nepalese folksongs gezongen met dans. Wij Nederlanders kwamen niet verder dan Oerend Hard en andere belachelijke liedjes, maar voor de Nepali erg vermakelijk. Traditioneel werd de avond afgesloten met de stoelendans, gewonnen door onze Belgische Lien.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan voor de zonsopgang, ook weer super mooi. Na het ontbijt zijn alle sherpa's, koks en porters met een dikke (en zeer verdiende!) fooi bedankt en volgde een laatste wandeling van 2 uur naar beneden. Vanaf daar zijn we met de bus naar Pokhara gereden en kwamen we zowaar weer vast te staan in het verkeer. Dit keer waren twee buschauffeurs op de vuist gegaan. Gelukkig was het dit keer snel opgelost met optreden van de politie

DAG 19-21 POKHARA

Pokhara is een zeer relaxed stadje aan de voet van de Hymalaya en vertrekpunt van vele trektochten. Een ideale plek om tot rust te komen en te shoppen. Op elke hoek van de straat worden massages en beautybehandelingen aangeboden, er zijn goede (Westerse) restaurants en veel souvenirshops. Gisteren hebben we met een klein clubje fietsen gehuurd en zijn we door Pokhara naar een Tibetaans vluchtelingenkamp gefietst. Na een pittige klim zijn we gestopt bij een Hindoetempel, waar we door een gids werden rondgeleid. We kregen allemaal een tikka (rode stip) op ons voorhoofd als teken voor good luck en zijn door de sadhu (een heilig persoon) gezegend, met een lang en gelukkig leven.
Na anderhalf uur fietsen kwamen we dan eindelijk aan bij het kamp, waar het helemaal was uitgestorven. De monniken bleken op reis te zijn naar India. We mochten nog wel een kijkje nemen in de gebedsruimte, maar verder was er weinig te beleven. Beetje zonde van onze inspanning!
Dus Marina, Laurie en ik besloten s middags een welverdiende massage te nemen. Het de massagsalon die werd aanbevolen door de Lonely Planet werden we ruim een uur grondig onder handen genomen door Nepalese masseurs. Iets te hardhandig, ik kwam er in plaats van relaxed gebroken vandaan en heb nu nog pijnlijke ribben. Geen Nepalese massages meer voor mij!
Vandaag zijn we nog met een kleine groep naar de World Peace Pagoda gelopen, een boeddhistische tempel met mooi uitzicht over Pokhara, het meer en bij goed weer de bergen.

Morgen vertrekken we weer richting Kathmandu en zaterdag zwaai ik de groep uit en ga ik naar de gastfamilie.

Fijne Sinterklaas allemaal en tot mails!

Liefs Karin

• 03 December 2008 - 13:52

Leonie:

Wauw, ik krijg helemaal trek van jouw verhalen over het heerlijke eten! Je klinkt veel positiever over deze ervaring dan over de eerste dagen (als ik zo vrij mag zij om tussen de regels door te lezen...;-)) Jammer van je pijnlijke massage-ervaring, hoop dat je er niet te lang last van zult hebben en dat het je niet teveel geld heeft gekost? Veel plezier nog, liefs van Leonie

• 03 December 2008 - 16:02

Mam:

Hey Lief, het zit er bijna op. Wat een prachtige, onvergetelijke vakantie. Ik hoop dat de volgende 5 weken net zo boeiend zijn.
    Veel liefs, wij kijken uit naar je volgende verhalen.
    Hopelijk is er nog een kans om te bellen.

• 07 December 2008 - 13:18

Jorieke:

wat een mooie fotoos zeg. en leuke verhalen. volgens mij is het eerste gedeelte van je reis geslaagd!heel veel plezier en succes de komende weken. dan zal je misschien meer in het echte nepalese leven staan dan nu het geval is. ben erg benieuwd naar je volgende berichten!x jorieke