Deel 2: Kanti's Children Hospital - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu Deel 2: Kanti's Children Hospital - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Deel 2: Kanti's Children Hospital

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2008 | Nepal, Kathmandu

Lieve allemaal,

Na een fantastische 3 weken in Nepal was het zaterdag tijd om afscheid te nemen van de groep. S ochtends vroeg ben ik al vertrokken naar het gastgezin, waar ik zeer hartelijk werd ontvangen door Rhama, de vrouw des huizes. Van te voren wist ik eigenlijk helemaal niets van het gezin, maar ze ontvangen al meer dan 10 jaar internationale studenten. Het hele gezin spreekt dus goed Engels en ze kijken niet raar op van onze westerse gewoontes. Zo krijgen wij gewoon brood of pap als ontbijt in plaats van Dhaal Bhat en is speciaal bestek voor ons en hoeven we niet met onze handen te eten.
In huis is basic, maar van alle gemakken voorzien. Ik ben een eigen kamer op de 3e verdieping en deel een douche en wc met Gerith. Gerith woont ook in het gastgezin en is mijn buurman. Hij komt uit Australie, een echte Ozzie, en net klaar met studie rechten en doet vrijwilligerswerk. Hij woont overigens in Brisbane, vlakbij waar ik heb gewoond, hoe toevallig!
Elke avond kunnen we aanschuiven voor een Dhaal Bhat als avondeten, en ik eet hier de meest lekkere curries! Erg luxe allemaal. Het enige probleem in Kathmandu op dit moment is het tekort aan elektriciteit. Er is een rooster ingesteld en elke wijk heeft 7 uur per dag geen stroom. En dat is meestal van 5 tot 8 s avonds en s ochtendsvroeg. Dat betekent dus candle light dinners en geen tv s avonds.

Op zondag ben ik Bishop naar Kanti’s Children Hospital gegaan voor een eerste kennismaking en rondleiding. Hij heeft me elke afdeling laten zien en veel verteld over de geschiedenis van het ziekenhuis en de financiele problemen. Het is zeer zeer basic allemaal en veel zorg kan niet geleverd worden. Maar iedereen doet hier wat ie kan en ook voor de mensen die de zorg niet kunnen betalen wordt een behandeling geregeld. Ook op de oncologie afdeling, mijn stageplek voor de komende 4 weken, heb ik kennis gemaakt met de artsen. Er zijn slechts 14 bedden, met uitloop naar 20 plekken. Er lopen gelukkig wel genoeg artsen rond, 2 kinderoncologen, 1 hematoloog en een medisch oncoloog. Verder worden de behandelingen hier gratis gegeven en betaald uit een speciaal cancer fund. Maar de hygiene is ver te zoeken en aanvullende zorg (verpleegkundige zorg, eten etc) is nauwlijks voor handen en er kan maar zeer beperkt diagnostiek gedaan worden.

Maandag ben ik officieel begonnen met de stage. Om half 10 naar de overdracht en daar kwam ik Petra tegen. Ook geneeskundestudent, uit Amsterdam, die via Medicine voor ALL deze plek heeft geregeld en ook voor haar was het de eerste dag in Kanti’s. Heel fijn om een Nederlandse collega te hebben om ervaringen etc mee te delen!
Elke ochtend wordt er visite gelopen en ik heb gekoppeld aan dr Karlash, een kinderoncoloog. Hij legt heel veel uit, maar stelt ook heel veel vragen of de meest zeldzame ziektebeelden, dus er moet ook hard gestudeerd worden. Het merendeel van de patientjes hier is opgenomen met ALL (leukemie) en krijgen hier chemotherapie. Verder heb ik een aantal zeldzame dingen gezien zoals het retinoblastoom (‘oogkanker’), Wilms tumor (nieren) en hepatoblastoom (lever). Meestal zijn we rond 2 uur klaar met visite en dan is er genoeg tijd en genoeg stof voor studie:)

Al met al een hoop nieuwe ervaringen, ga zeker veel leren en zien hier in Kanti’s.
Nou mijn werkdag zit er alweer op, dus ik ga lekker van de zon genieten!

Tot mails

Liefs Karin

  • 09 December 2008 - 10:59

    Mam:

    En hier maar zeuren over de kredietcrises, of we er wel op vooruit gaan en hoe we de koopkracht kunnen verbeteren.
    Alsof we nog niet genoeg hebben. Om je dood te schamen.
    Ik ben trots op je, lieverd. Iedere hand aan het bed daar is welkom, denk ik, en wat zal je veel ervaring opdoen.
    Dikke knuffel en veels liefs

  • 09 December 2008 - 11:44

    Kees Legerstee:

    Hai Karin,leuk deze site!
    Weet niet of ik de komende tijd veel gelegenheid zal hebben om je te "volgen" maar zeker na mijn a.s. reis door Laos,Vietnam en Cambodia.De groep komt morgen hier te Chiang Mai aan.
    Vind de reaktie van je moeder op je laaste bericht erg goed,to the point!!!!
    Veel succes de komende tijd!

  • 10 December 2008 - 18:07

    Anne K:

    Hey Karin,
    Lijkt me echt een bijzondere ervaring zo in het ziekenhuis in Nepal. Je leert er zo te horen in ieder geval een hele hoop :D! Liefs

  • 10 December 2008 - 18:22

    Ilse:

    He karin!
    Heel veel plezier daar, je zult vast nog wel meer bijzondere dingen tegekomen!

    Groetjes

  • 14 December 2008 - 10:47

    Elize:

    Heyy Karin! Zo, ik heb op zondagochtend eens ff de tijd genomen om al je gave berichten te lezen. :-) Fijn om te horen dat je een goed gastgezin hebt! Ik hoop dat het ziekenhuis wel een flinke noodstroomvoorziening heeft als de elektriciteit wordt afgesloten?! Lekker dat je elke dag vroeg klaar bent in ieder geval. Heb je al het doolhof van Kathmandu al een beetje door?
    Met mij gaat alles goed hier, nog maar 1 weekje werken en dan kerstvakantie waarvan ik nog niet weet hoe lang ie gaat duren... Ben namelijk druk op zoek naar een nieuwe baan. Ik houd je op de hoogte!
    Dikke kus en veel plezier! Elize

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

Rondreis Nepal, stage in Kanti's Children Hospital en Langtang trek

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2009

Thuis

12 Januari 2009

kort berichtje vanaf Singapore

10 Januari 2009

Langtang trek

01 Januari 2009

Happy New Year!

27 December 2008

Kerst in Kathmandu
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 64916

Voorgaande reizen:

08 Juli 2010 - 24 Augustus 2010

Zuid-Amerika

10 November 2008 - 14 Januari 2009

Nepal

Landen bezocht: