Kanti vervolg - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu Kanti vervolg - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Kanti vervolg

Door: Webmaster

16 December 2008 | Nepal, Kathmandu

Lieve allemaal
De eerste week van de stage hier zit erop, dus het is weer tijd om jullie bij te praten. Zal proberen het kort te houden.

Allereerst de eerste week in Kanti's. Na een week krijg je eindelijk een beetje inzicht in de ziektebeelden, maar vooral in de manier van werken hier. En daar blijf ik me over verbazen.
De kindjes hier zijn echt onzettend ziek en van een aantal weet je dat ze het niet gaan halen, ondanks alle chemo en andere troep die ze krijgen. Sommige verhalen zijn niet te begrijpen. ZO ligt er een klein meisje met een hepatoblastoom (leverkanker) en omdat dit toevallig tijdens een festivalperiode werd gediagnostiseerd kon ze niet snel worden geopereerd. Met als gevolg dat ze nu longuitzaaiingen heeft, het niet meer te opereren is en ze het hoogst waarschijnlijk niet gaan halen. En zo zijn er tal van dingen op te noemen. De kinderen ondergaan hier een beenmergpunctie of intrathecale chemo’s zonder verdoving omdat er geen anesthesioloog is die tijd heeft. En voor de chemo’s worden ze helemaal lek geprikt omdat een central lijn niet mogelijk is, met gevolg veel aderontstekingen etc. Ook over de hygiene blijf ik me verbazen, in Nederland zouden deze kids (vanwege hun lage afweer) opgesloten worden in isolatie, hier loopt de complete familie in en uit, wordt het eten op gasbrandertjes naast het bed bereid en de noodzaak van handen wassen is ze moeilijk duidelijk te maken. Ook werkefficientie is ver te zoeken, alles duurt ontzettend lang, maar ook dat is normal hier. En de artsen zijn om een uur of 2 vertrokken.. Maar er staan gelukkig ook leuke dingen op het programma. Vorige week heb ik Annemarie ontmoet. Zij loopt hier al een aantal weken stage, op de onco en probeert hier ook veel voor de stichting te doen. Ze waagt zich eraan om de attitude hier enigzins te veranderen. En ze probeert een picnic voor de kids te organiseren en ook dat is een heel karwei. Mar het lijkt erop dat alles geregeld kan worden en dat we zaterdag een onwijs leuke dag met alle onco-kinderen gaan hebben.

Omdat we meestal s middags vroeg klaar zijn is er plenty of time voor leuke dingen. Meestal gaan Petra en ik lunchen in Thamel en beetje shoppen en de voorbereidingen treffen voor de trek naar Langtang die op het programma staat. Een ander heel leuk uitje is een bezoek aan de enige supermarket in Kathmandu. Heel groot, alla AH-XL, en met alle westerse producten:) Het leven in Kathmandu begint al aardig te wennen. Ik heb maar besloten me niet meer te storen aan de anarchie in het verkeer, met het onophoudelijk toeteren, de uitlaatgassen etc. Ik ken inmiddels redelijk de weg en vind steeds meer leuke plekjes. De Bakery Café is een van de favoriete spots om koffie te drinken. Niet alleen goede koffie, maar je wordt hier bediend door dove mensen en die zijn supervriendelijk!

Het verblijf in het gastgezin is echt ontzettend leuk. Ik voel me er echt heel erg thuis, met Rhama als Nepalese moeder. De keukentafel is mijn favoriete plek om te zitten, omdat er in de keuken altijd wat gebeurd. Zowel s ochtends als s avonds wordt hier warm gegeten, dus de hele dag staan er curry’s en andere lekkere dingen op het vuur de pruttelen. Daarnaast vertelt Rhama echt honderduit over hun cultuur en gebruiken en leert ze me Nepalese woorden (met name eten:)). Ze zorgt echt goed voor Garith en mij. Het is hier nu echt koud s avonds (en geen verwarming), en ik begin beetje verkouden te worden. Dus nu krijg ik ipv de Nepali thee, een kopje thee met gember, zwarte peper en honing. Heel spicey, maar het lijkt nog te werken ook. En s avonds zitten we hier gezellig onder heel veel dekens met kaarslicht een boek te lezen, of als we mazzel hebben en er is stroom dan kunnen we een film kijken.

Afgelopen vrijdag was een public holiday, dus we waren al heel vroeg klaar in het ziekenhuis. Amid (de zalige hematoloog:)) vroeg of ik mee wilde naar een Handigraft market, een soort overdekte markt met de lokale Nepalese producten. En dat varieerde van houtsnijwerk tot bakstenen, kleding en lokale etenswaren. Erg leuk om rond te kijken en natuurlijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een aantal Nepalese dingen mee naar huis te nemen, zoals Rodondendron juice en Nepalese koffie:)
Het was vandaag ook volle maan en dat is een belangrijke dag voor boeddhisten omdat de geboorte- en sterfdag van Boeddha bij volle maan was. Er vinden allerlei (offer)rituelen plaats en de beste plek om dat te aanschouwen is Bodnath, de grootste stupa in Nepal. Nu is Bodnath al een speciale plek om aan het eind van de middag te bezoeken, omdat veel boeddhisten dan hun ronde rond de stupa lopen. En nu vonden er ook offerrituelen plaats waarbij er echt kilo's popcorn, gepofte rijst, koekjes, snoep en fruit worden gegeven. Wat ze er uiteindelijk mee doen is me nog een raadsel. Samen met Petra en Garith hebben we dit allemaal vanaf een dakterras bekeken en daarna zijn we naar Thamel gegaan voor eten en cocktails. Erg gezellig! Ook Udsaap, de zoon van Rhama en Bishop, kwam na zijn werk en met z'n vieren zijn we naar Platinum gegaan, een discotheek hier. Lekker gedanst op Hindi muziek :D Top avond!

Zaterdag is de enige vrije dag hier en de familie was uitgenodigd voor een bruiloft. En Rhama beschouwt ons ook als haar familie, dus wij mochten mee. Op zo'n bruiloft kan je natuurlijk niet in spijkerbroek aankomen, dus Petra en ik kregen een mooie Sari aan. Rhama heeft ons helemaal aangekleed, want het is echt een heel karwei om zo'n sari goed om te wikkelen.
Met de hele familie gingen we met de taxi naar Annapurna Hotel, een vijfsterren hotel, waar de lunch voor circa 500 gasten plaatsvond. De bruid em bruidegom zagen er echt prachtig uit en het was een zeer kleurrijk gebeuren met alle vrouwen is Sari. We werden er wel erg bekeken:) De lunch was een volledig vegetarisch buffet, maar allerlei Nepali specialiteiten en daarna was er ook nog een compleet toetjesbuffet. Erg lekker allemaal! Al met al een bijzondere dag, echt heel speciaal dat we erbij mochten zijn. De foto's houden jullie te goed.

Tot zover!

Liefs Karin

• 16 December 2008 - 10:32

Mam:

Wat ongelooflijk erg van die arme kleine kindjes. Mijn hart draait ervan om.
    Het zal niet gemakkelijk voor je zijn om dat allemaal mee te maken.
    Gelukkig heb je genoeg ontspanning, dat heb je wel nodig.
    Ik had je graag willen zien in de sari, stond vast heel prachtig. Hopelijk heb je genoeg foto's gemaakt.
    En wat een gastvrijheid, dat je meteen familie bent. Zo krijg je ook heel wat meer te zien dan de doorsnee toerist.
    Wij zijn hier al zo'n beetje met de voorbereiding van kerst begonnen.
    Kerst en oudjaar worden daar vast ook op een bijzondere manier gevierd.

Dikke knuffel van mam

• 16 December 2008 - 11:09

Pap:

Je ervaringen werken wel blikverruimend. Hier loopt de hele samenleving te piepen als het een procentje minder wordt voor het volgende jaar.
    Als je terug bent kun je Wouter Bos eens een e-mailtje sturen of hij de zieke kinderen kan helpen met 0.00001% van het reddingsplan voor de banken.Dan weten we in elk geval dat 2 miljoen van de 200 duizend miljoen goed terecht komen.

In de gegeven situatie kun je niet meer doen dan proberen de kinderen af en toe een leuke dag te bezorgen. Heel veel succes daarmee en we kijken uit naar je foto's in klederdracht.

Liefs,

Pap

• 16 December 2008 - 15:08

Tom:

Bah, wat erg voor die kinderen zeg! Lijkt me ook niet makkelijk om allemaal aan te zien. De rest is gelukkig geweldig zo te horen! Vieren ze daar wel kerst mam?

• 16 December 2008 - 20:44

Simone Buissink:

Hoi Karin,

Long time, no see...
    Lees je berichtjes met belangstelling. Boeiend. Na een fantastische rondreis doe je nog meer onvergetelijke ervaringen op; ze zullen je bijblijven en vormen. Ben blij voor je dat je hiervoor de gelegenheid hebt.

Ben zelf weer een beetje geacclimatiseerd. Ergerde me de eerste dagen in NL aan de voortdurende crisis(?)geluiden hier, had het koud (!), sliep slecht. Werd maandagochtend in de war wakker: het was acht uur, donker en stil. Dacht echt even dat het nog midden in de nacht was en ben naar beneden gelopen om de tijd te checken op de magnetron. HH.

Ben nu alweer twee werkdagen verder. Vrolijk onthaal (de baas is blij dat ik er weer ben, da's toch mooi. Vijf weken vrij schijnt trouwens niet meer te mogen voor het management.....nou ja). Ben weer redelijk bijgepraat, de mailbox doorgelopen, morgen weer voor het eerst MT. Maar ook het eindejaarsfeest voor het hele personeel: leuke binnenkomer!

Wens je nog hele mooie dagen daar en blijf je berichtjes volgen.

Grt.
    Simone

• 16 December 2008 - 21:59

Wendy Blijleven:

he die Karin, leuk om je via deze site te volgen met al je verhalen. Leuk dat er voor mij momenten van herkenning in je verhaal zitten. Het zal wel heel anders zijn om als stagiair en deelvan een Nepali familie rond te lopen dan als toerist! Helaas horen daar ook de minder fraaie kanten. Veel plezier zaterdag met jullie picnic en maak er een mooie dag van!
    Geniet van alle nieuwe indrukken en ik zal je berichtje sblijven volgen!

Namaste Wendy

• 16 December 2008 - 21:59

Wendy Blijleven:

he die Karin, leuk om je via deze site te volgen met al je verhalen. grappig dat er voor mij momenten van herkenning in je verhaal zitten. Het zal wel heel anders zijn om als stagiair en deelvan een Nepali familie rond te lopen dan als toerist! Helaas horen daar ook de minder fraaie kanten. Veel plezier zaterdag met jullie picnic en maak er een mooie dag van!
    Geniet van alle nieuwe indrukken en ik zal je berichtje sblijven volgen!

Namaste Wendy

• 16 December 2008 - 22:29

Arnold Boon:

Hallo Karin, dank voor je nieuwe bericht. Ook al is niet alles even prettig wat je meemaakt; het opent ook onze ogen weer (wat is de zorg in ons landje toch goed als je dit allemaal leest). Ben erg benieuwd hoe je er uitzag tijdens de bruiloft; wel top om di mee te kunnen maken!! Erg prettig om te lezen dat je je helemaal thuisvoelt in je gastgezin. Veel plezier nog de komende tijd (als ik het zo mag zeggen gezien je ervaringen in het ziekenhuis) en ik hoop snel weer nieuwe mails van je te krijgen vanuit het verre Nepal. Mvg Arnold Boon

• 17 December 2008 - 12:14

Erik Van Wattum:

Leuk om je verhalen te lezen, hartstikke goed wat jullie daar doen, en bovendien heb je nu nog meer de kans om de mensen , het land en de cultuur te ontdekken. Ik had een bijzonder enerverende thuiskomst, mocht na een dag werken gelijk tot zondag op een cursus osteopathie, maar het was erg leuk en leerzaam (ben veel gemanipuleert "gekraakt" ,lekker soepel deze week.
    Hoop nog veel van je te lezen.
    groetjes Erik

• 17 December 2008 - 20:31

Anne K:

hey Karin,
    Super zeg dat je zo in het echte nepalese leven een kijkje mag nemen. Let maar goed op aan de keukentafel, dan kan je het voor de nemesis-meisjes ook een keertje klaar maken ;) genietse!! Xx

• 20 December 2008 - 17:40

Chris Met De Handjes:

Hallo Karin, indrukwekkend hoe professioneel je omgaat met de terechte frustratie. En ook goed te lezen dat je de plezierige kanten van zo'n andere cultuur met volle teugen inneemt. Die ervaringen verrijken je alleen maar. Ik wens je een hele mooie leerzame tijd en een prettige jaarwisseling toe.
    Zal ondanks alle armoede een stuk intenser zijn dan hier.

salut nichtje, het ga je goed

Tags: KCH