Dag 2 en 3 in en rondom Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 in en rondom Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van karinboslooper - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 in en rondom Kathmandu

Door: Webmaster

17 November 2008 | Nepal, Kathmandu

(vervolg)
DAG 2 Swayambhunath Stupa en Durbar Square

Dag twee begonnen Jessica, m'n kamergenoot en reismattie, en ik met een ontbijtje op het dakterras van Helena's, met een mooi uitzicht over de stad.
Daarna een intro van Kees, een onsamenhangend warrig verhaal (tja ik kan me ook voorstellen dat je er na 20 jaar reisleiden niet zoveel inspiratie meer voor hebt) over alle ins en out van de reis. Daarna zijn we met de hele groep naar de Swayambhunath Stupa, een grote en zeer toeristische boeddhische tempel. Rondom de tempel was het afgeladen met toeristische souvenierkraampjes, maar desondanks komt de lokale bevolking daar voor offeren ea rituelen, wat erg bijzonder is om zien.
s Middags zijn we met een klein clubje naar Durbar Square gelopen, waar we door een gids wegwijs zijn gemaakt langs alle hindoe en boeddha tempels. En als afsluiter hebben we de Kumari mogen zien, de levende godin. Dit is een meisje van 3,5 jaar oud die wordt gezien als de reincarnatie van 1 van de 3 miljoen Hindoegoden en zij blijft Kumari (lees opgesloten in een tempel) tot haar eerste menstruatie. Het durbar square mag dan een belangrijke, heilige plek zijn voor de bevolking hier, de auto's, brommers en fietsers rijden gewoon dwars over het plein en de tempels worden gebruikt om etenswaar etc uit te stallen.
Al met al een indrukwekkende dag, en het is wel even wennen aan de drukte, de verkeerschaos, het non-stop toeteren, vieze straten, maar vooral de arme en bedelende mensen en kinderen.

DAG 3: Bungamati en Patan

Vandaag zijn we met de bus naar de Zuidvallei buiten Kathmandu gereden, naar een klein Newari dorpje Thecho. Vanaf hier hebben de door de vallei en rijstvelden gewandeld naar Bungamati, een wat groter dorp. Overal is de bevolking druk met het oogsten van de rijst en wat opvalt is dat alle vrouwen op het land werken en de mannen met name kaartspelletjes etc aan het spelen zijn.. hmmm. Allemaal zeer vriendelijke mensen die zo'n optocht met toeristen maar wat interessant vinden.
Vanaf Bungamati zijn we met de bus naar Patan gereden, een van de koningsteden ten zuiden van Kathmandu met het mooiste Durbar Square. En dit was zeker mooier dan die in Kathmandu, zonder rondrazende auto's. Ook hier zijn we door een lokale gids langs de tempels geleidt, en liet ie ons ook meteen de rest van patan zien met de Golden tempel en een tempel waarin duizenden boeddhabeeldjes uitgehakt zijn. Als afsluiter zijn we nog naar een Thanka School geweest, waar Mandala's ea tekeningen met de hand worden gemaakt. Deze zijn zo gedetailleerd dat het een ervaren man zo'n 1,5 maand de tijd kost om een mandala van 30 cm doorsnede te maken. Heel bijzonder met de symboliek en achterliggende verhalen.

Morgen verlaten we Kathmandu en beginnen we met de eerste trekking. Ik heb inmiddels ook mijn stagebegeleider gebeld, een zeer vriendelijke man, waar ik over een week als ik weer in Kathmandu ben al eventjes langs ga.
Ik ontvang trouwens geen smsjes op mijn telefoon, zal kijken of ik een Nepalees nummer kan krijgen.

Liefs Karin

• 17 November 2008 - 17:20

Siem:

Leuke verhalen Bozzl! Denk dat je inmiddels wel beseft dat je in Nepal bent ;) Lekker genieten daar en heel veel plezier op je eerste trip!

Dikke kus, Siem

• 17 November 2008 - 17:26

Mam:

Wat een geweldige ervaring. En wat zielig voor dat kleine meisje. Je zal maar een reïncarnatie van een Godin zijn.
    Ik heb je wel een sms-je gestuurd, jammer dat het niet aankomt. Maar we genieten van je stukjes op deze site.

• 17 November 2008 - 17:30

Maartje:

Ha Bozzl! Fijn dat je het zo leuk hebt!! En het kan alleen nog maar beter worden! En lekker echte vegetarische curry eten daar... mm... Ben wel een beetje jaloers! (heel erg jaloers)
    Hier in Twente niets nieuws. Geniet ervan! Liefs Buis

• 17 November 2008 - 18:04

Middel:

heerlijk bozzl!! net als je andere E matties ben ik ook erg jaloers (ook al mag ik niet echt klagen natuurlijk ;))Geniet daar!! liefs en kus

• 17 November 2008 - 18:51

Pap:

Goed verhaal van de eerste dagen. Wanneer zien we de eerste foto's?
    Dus morgen de eerste klim. Het weer ziet er goed uit, dat wordt genieten!

(Er staat op de website volkskrant reizen een video van een trektocht in Nepal. Uitzicht op het Annapurna-gebergte. Daar komen jullie ook in de buurt op dag 19-20 in Pokhara. De trektocht gaat met de hulp van dragers die op slippers of gympies met zeker 70 kg de berg op gaan. Het zijn harde jongens die Nepalezen.)

Liefs,

Pap

• 17 November 2008 - 19:47

Anne K:

Hey Karin,

Wat een mooie ervaringen al!!! heerlijk om je belevenissen te horen!! veel plezier op trekking! Xx

• 17 November 2008 - 20:28

Tom:

Die trekking is een opwarmertje voor de mount everest?;)
    Ik verhuis naar Nepal! (grapje, mam) vrouwen aan het werk zetten en kaarten is veel makkelijker dan constructies uitrekenen.
    Kus van je broer

• 19 November 2008 - 09:03

Inge:

Erg leuk om over je ervaringen te lezen, het klinkt allemaal prachtig! (Behalve de bedelende mensen en de vieze straten natuurlijk ;)) Ben benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier op je eerste trekking!

Liefs Inge

• 20 November 2008 - 11:55

Loes:

Hallo Karin
    Wat een ervaringen doe je op,en wat zie je toch al veel van de wereld,waren wij vroeger maar zo ondernemend. veel plezier, LiefsLoes

• 21 November 2008 - 19:19

Carin:

Hee Bozzl, dat klinkt erg gaaf en indrukwekkend zeg! En het ziekenhuis zal ook wel een cultuurschok zijn denk ik, ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen!

heel veel plezier en geniet ervan!

liefs

• 27 November 2008 - 15:21

Anneke Wolthuis:

Hallo Karin,zo te lezen gaat alles oke daar in Nepal.succes met de trekking.Groeten van ons allen.